Saturday, June 13, 2009

Apa itu kerajaan perpaduan ?

Sekarang ini, isu yang begitu hangat didalam politik tanah air kita ialah mengenai kerajaaan perpaduan yang dicadangkan oleh Presiden PAS, Dato Seri Tuan Guru Abdul Haji Awang semasa muktamar PAS yang ke 55. Pihak media yang sepatutnya menerangkan pada orang ramai tetapi memutarkan belitkan keadaan.

Di Indonesia yang di sebut 'Unity Government' di mana berlaku pemisahan kuasa dengan 'SPR' atau Pemilu di Indonesia dengan badan politik. Pemisahan kuasa dengan badan kehakiman, sehingga badan kehakiman di Indonesia boleh menyeret Suharto ke mahkamah, boleh menyeret Perdana Menteri dan Menteri-menteri ke Mahkamah jika melakukan kesalahan. Ini kita (PAS) hendak bersihkan negara.

Di Israel sebagai contoh, Perdana Menteri Israel pun boleh dibawa ke mahkamah dan disiasat. Ini 'Unity Government' dan pilihan raya di Indonesia adalah pilihan raya yang berubah. Di mana Barisan Nasional tidak ada hak memonopoli TV termasuklah semua parti boleh menggunakan TV.

Kerajaan perpaduan bukan lah sebuah kerajaan campuran PAS-UMNO tetapi sebuah kerajaaan yang melibatkan semua parti politik dan tidak ada pembangkang langsung. Semua parti duduk dalam kerajaan dan semua parti ini ada identiti, ada syakhsiyyah, ada kepelbagaian dan dia (parti) berhak untuk membangkang di mana 'Unity Government' ini membolehkan orang dalam Umno sendiri membangkang kerajaan.

Bagaimanapun, cadangan ini tidak difahami, kerana beranggapan PAS akan bergabung dengan UMNO, jadi cadangan itu ditarik balik oleh presiden PAS. UMNO sendiri tidak berani dengan Kerajaan perpaduan kerana takut di heretkan ke muka pengadilan dan dibicarakan.

No comments:

Post a Comment